Apurahojen haku
Kuva: Jussi Puikkonen.
HAKUOHJEET SELKOKIELELLÄ
Näissä hakuohjeissa kerrotaan, miten teet hakemuksen Patricia Seppälän säätiön sähköisessä hakupalvelussa. Lue nämä hakuohjeet ennen kuin alat täyttää hakulomaketta.
Mihin tarkoituksiin Patricia Seppälän säätiö myöntää apurahoja?
Patricia Seppälän säätiö myöntää apurahoja projekteihin, jotka liittyvät kuvajournalismiin, lehtikuvaukseen ja dokumentoivaan valokuvaukseen. Säätiö myöntää apurahoja myös kuvajournalismin kehittämiseen, tutkimukseen, opiskeluun ja opetukseen. Lisäksi säätiö myöntää apurahoja näyttelyihin ja kirjaprojekteihin, jotka liittyvät kuvajournalismiin ja dokumenttivalokuvaukseen.
Myönnämme myös tutkivan journalismin apurahan / apurahoja. Apurahan saavat toimittaja ja kuvajournalisti, jotka toimivat työparina. Apurahan suuruus on 10 000 euroa.
Vuosina 2025–2027 Patricia Seppälän säätiö ei myönnä apurahoja kuvien digitointiprojekteihin. Sen sijaan säätiö tukee JOKA:n eli Journalistisen kuva-arkiston digitointiprojekteja. Säätiö ei myönnä apurahoja dokumenttielokuvien tekoon. Säätiö ei myönnä apurahoja myöskään kuvatoimitukseen tai arkistotyöhön, jotka liittyvät tietokirjojen kuvitukseen.
Voit lukea tarkempaa tietoa eri apurahoista näiden hakuohjeiden kohdasta ”Eri apurahat”.
Kuka voi hakea apurahoja?
Patricia Seppälän säätiön apurahoja voivat hakea yksityishenkilöt, työryhmät ja yhteisöt, jotka toimivat kuvajournalismin ja dokumentoivan valokuvauksen aloilla. Työryhmien ja yhteisöjen täytyy ilmoittaa hakulomakkeessa, kuka on hankkeen yhteyshenkilö ja mitkä hänen yhteystietonsa ovat.
Apurahaa ei voi hakea toisen henkilön puolesta. Jos haluat hakea apurahaa, mutta et voi jostain syystä täyttää sähköistä hakemusta, ota yhteyttä säätiön asiamieheen Paula Arvakseen. Hänen puhelinnumeronsa on +358 44 586 6144 ja sähköpostiosoitteensa paula.arvas@patriciaseppalansaatio.fi.
Säätiö ei myönnä apurahoja takautuvasti. Apurahoja ei siis myönnetä hankkeisiin, jotka ovat jo toteutuneet. Säätiö ei myöskään myönnä apurahaa, jos hakija ei ole esittänyt selvitystä apurahasta, jonka on saanut säätiöltä aiemmin.
Eri apurahat
Dokumenttiprojektit
Voit hakea apurahaa dokumenttiprojektin matkakuluihin, materiaalikuluihin ja työskentelyyn. Voit hakea apurahaa dokumenttiprojektin eri vaiheissa: käynnistämisvaiheessa, kuvausvaiheessa tai viimeistelyvaiheessa.
Kirjahankkeet
Voit hakea apurahaa kirjaprojektin tekemiseen tai viimeistelyyn, kirjan taittoon tai painokuluihin. Lisäksi voit hakea apurahaa kirjoituspalkkioihin, jotka maksetaan kuvien oheen tulevien tekstien kirjoittajille.
Näyttelyt
Voit hakea apurahaa työskentelykustannuksiin, jotka liittyvät näyttelyn valmisteluun. Lisäksi voit hakea apurahaa näyttelyn materiaalikuluihin, kuten kuvien vedostamiseen, ripustukseen tai oheismateriaaleihin.
Voit hakea apurahaa myös esimerkiksi näyttelytilan kulujen maksamista varten.
Opinnot
Voit hakea apurahaa kuvajournalismin opintoihin, alan erikoiskursseihin tai työpajoihin. Voit hakea apurahaa myös opinnäytetyön tekemiseen.
Muut hankkeet
Voit hakea apurahaa esimerkiksi dokumenttivalokuvakokoelmien alustavaan järjestämiseen tai historiahankkeisiin, jotka liittyvät dokumenttivalokuvakokoelmiin. Säätiö ei myönnä apurahaa varsinaisiin digitointiprojekteihin. Säätiö on ohjannut digitointituen Journalistisen kuva-arkiston käyttöön.
Tutkivan journalismin apuraha työparille
Patricia Seppälän säätiö myöntää apurahan työparille, jonka osapuolet ovat kuvajournalisti ja toimittaja. Apuraha myönnetään projektiin tai hankkeeseen, joka liittyy tutkivaan journalismiin. Apurahan suuruus on 10 000 euroa.
Apuraha tukee hanketta, jota kehitellään tai joka on jo tekeillä. Hankkeen täytyy tuottaa uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Tekstin ja kuvien tulee olla hankkeessa yhtä tärkeitä.
Julkaisualustaa ei tarvitse tietää vielä hakuvaiheessa. Tavoitteena kuitenkin on kokonaisuus, joka julkaistaan mediassa.
Hakuaika
Patricia Seppälän säätiön apurahojen hakuaika on tammikuu. Apurahoja haetaan sähköisessä hakupalvelussa. Sähköinen hakulomake aukeaa 2.1.2026 ja sulkeutuu 31.1.2026.
Lähetä apurahahakemus sähköisen hakujärjestelmän kautta ajoissa, koska hakupalvelussa voi olla ruuhkaa hakuajan viimeisinä tunteina. Hakemus täytyy kuitenkin lähettää sähköiseen järjestelmään viimeistään 31.1.2026 klo 23.59 Suomen aikaa. Hakemusta ei voi enää tämän jälkeen lähettää, eikä lähettämättömiä hakemuksia käsitellä.
Miten hakemus tehdään?
Tee hakemus sähköisessä hakupalvelussa. Löydät linkin sähköiseen hakupalveluun näiden ohjeiden alta.
Sähköisessä hakupalvelussa on kirjautumisohjeet. Kun olet kirjautunut hakupalveluun, saat käyttäjätunnuksen. Tarvitset käyttäjätunnusta, kun täytät hakulomaketta.
Kun olet täyttänyt hakulomakkeen valmiiksi, lähetä se säätiölle sähköisesti hakupalvelun kautta. Lomaketta ei siis tarvitse tulostaa eikä postittaa.
Kun hakemus on lähetetty sähköisen hakujärjestelmän kautta, saat siitä viestin omaan sähköpostiisi. Tämä viesti on varmistus siitä, että hakemuksesi on vastaanotettu.
Säätiö käsittelee hakemukset, jotka ovat saapuneet sähköisen hakujärjestelmän kautta apurahojen hakuaikana. Säätiö ei käsittele hakemuksia, jotka on lähetetty postitse tai jotka ovat saapuneet myöhässä.
Voit hakea yhdellä hakemuksella vain yhtä apurahaa. Jos haet apurahaa useammalle hankkeelle, tee jokaiselle hankkeelle oma hakemus.
Hakemuksen liitteet
Liitä hakemukseen työsuunnitelma, ansioluettelo ja työnäytteet eli valokuvat. Työsuunnitelma ja ansioluettelo täytyy liittää hakemukseen PDF-muodossa.
Kerro työsuunnitelmassa, mitkä hankkeen aikataulu ja kustannusarvio ovat. Kerro työsuunnitelmassa myös, millainen hankkeen kokonaisrahoitus on. Työsuunnitelman täytyy kertoa olennaiset asiat hankkeesta selvästi ja ymmärrettävästi. Työsuunnitelman pituus on yksi liuska.
Myös työnäytteet liitetään hakemukseen ja toimitetaan säätiöön sähköisessä muodossa. Sopiva määrä työnäytteitä on 5–10 valokuvaa per hakemus. Liitä valokuvat hakemukseen PDF-muodossa.
Jos haet apurahaa kirjaprojektille, älä liitä hakemukseen kirjan taittoversiota. Liitä hakemukseen vain kuvanäytteet.
Säätiön kurssit
Patricia Seppälän säätiö järjestää myös kursseja. Jos haluat hakea kurssille, tee tätä varten oma hakemus.
Täytä ja tallenna hakulomake sähköisessä hakujärjestelmässä. Liitä hakulomakkeeseen kuvanäytteet ja ansioluettelo.
Sinun ei tarvitse liittää kurssihakemukseen työsuunnitelmaa. Kerro sen sijaan hakulomakkeen kohdassa ”Apurahan käyttötarkoitus lyhyesti ja yleistajuisesti”, miksi sinun olisi tärkeää päästä mukaan kurssille. Kerro samassa kohdassa myös, millaista aiempaa kokemusta sinulla on.
Kurssin osallistujat valitaan heti hakuajan päättymisen jälkeen. Kurssille valitut saavat tiedon asiasta sähköpostitse.
Vuonna 2026 järjestetään Akseli Valmusen vetämä työpaja.
Akseli Valmusen reportaasityöpaja
Oletko kuvaaja, joka etsii vielä tuntemattomia ääniä ja merkkejä? Haluatko vaeltaa ja harhailla?
Dokumentaariset kuvaajat eivät voi työskennellä maakunnissa enää samassa määrin kuin ennen. Mediatalot ovat nimittäin vähentäneet toimintaansa suurten kaupunkien ulkopuolella. Muutos on tapahtunut viime vuosikymmenten aikana. Maakuntien äänet ovat tämän vuoksi hiljentyneet. Jos joku ei pidä meteliä itsestään,
häntä ei kuulla.
Suomen maakunnat kaipaavat kuuntelijaa ja ymmärtäjää. Maaseudun autioituminen ei ole vain alueellinen ongelma. Se uhkaa myös sitä, miten me suomalaiset tunnemme itsemme.
Hae mukaan Akseli Valmusen työpajaan! Työpajassa etsimme tuoreita ja kiinnostavia näkökulmia mihin aiheeseen tahansa. Opettelemme näkemään valokuvia myös siellä, missä niitä ei ole. Työpajan tavoitteena on oppia, ettei kaiken tarvitse aina olla suunniteltua. Voit hakea työpajaan, vaikka et itse asuisi maaseudulla, vaan kaupungissa.
Työpaja kokoontuu viisi kertaa Helsingin keskustassa. Tapaamiskerrat ovat lauantaisin, 14.3., 11.4., 16.5., 12.9. ja 7.11. Tapaamiset kestävät kuusi tuntia. Ne alkavat kello 10 ja päättyvät kello 16. Tapaamiseen sisältyy lounas. Työpajaan otetaan kahdeksan osallistujaa, ja se on suomenkielinen. Toiveena on, että työpajaan valitut osallistuvat jokaiseen tapaamiseen. Työpaja on osallistujille ilmainen.
Akseli Valmunen on helsinkiläinen valokuvaaja, joka on syntynyt vuonna 1987. Hän työskentelee pääosin pitkien dokumentaaristen projektien parissa. Projektit kestävät monta vuotta.
Eri projekteissaan Valmunen tulkitsee ja jäsentää ihmisten ja yhteisöjen käyttäytymistä valokuvien avulla. Hän liikkuu työssään useiden projektien välillä, jotta ajatus pysyy tuoreena ja puolueettomana.
Valmusen työn yksi merkittävä arvo on työn oikea etäisyys kohteisiin. Dokumentaarisessa työssä hän pyrkii pysyttelemään poissa aktivismista.
Akseli Valmunen on saanut useita palkintoja Suomessa ja ulkomailla.
Yksi hänen tunnetuimmista projekteistaan on The Same New Pet vuodelta 2016. Se on kuvasarja eteläkorealaisesta laboratoriosta, jossa kloonataan koiria. Valmusen tunnetuimpiin projekteihin kuuluu myös kirjaprojekti Misunderstood On Purpose. Se käsittelee Suomea maailman onnellisimpana valtiona. Tämä kirjaprojekti on käynnissä seitsemättä vuotta.
Suosittelijat
Voit liittää hakemukseen myös suosittelijan tiedot. Kerro hakemuksessa suosittelijan nimi ja organisaatio, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Säätiö pyytää suosittelijalta lausuntoja tarvittaessa.
Suositukset eivät kuitenkaan ole pakollisia.
Miten apurahapäätökset tehdään?
Apurahahakemukset käsitellään ja arvioidaan helmikuun ja maaliskuun aikana. Hakemukset käsitellään säätiössä luottamuksellisesti. Apurahapäätökset tehdään hyvän säätiötavan mukaisesti.
Kaikki hakijat saavat tiedon apurahapäätöksistä sähköpostitse maaliskuussa tai huhtikuussa.
Apurahan saajien nimet julkistetaan myös säätiön kotisivuilla viimeistään huhtikuussa.
Patricia Seppälän säätiöön saapuu joka vuosi paljon hyviä hakemuksia. Kaikille hyvillekään hakemuksille ei riitä apurahaa.
Säätiö ei perustele yksittäisiä apurahapäätöksiä. Tämä on normaali käytäntö, jota kaikki säätiöt noudattavat.
Apurahan raportointi
Jos saat apurahan, sinun täytyy raportoida apurahan käytöstä. Raportti täytyy toimittaa säätiöön apurahan myöntämistä seuraavana vuonna, tammikuun loppuun mennessä. Lähetä raportti säätiöön sähköisen hakupalvelun kautta.
Jos hakija on saanut apurahan edellisenä vuonna ja selvittänyt apurahan käytön loppuraportilla tammikuun loppuun mennessä, hän voi hakea uutta apurahaa.
Raportin täytyy olla sellainen, että sitä voi vapaasti käyttää säätiön viestinnässä. Säätiö viestii apurahan saajien projekteista verkkosivuilla, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
Kerro raportissa, minkä nimisen hankkeeseen sait apurahan ja milloin apuraha myönnettiin. Kerro raportissa myös, kuinka käytit apurahan ja mitä sen avulla syntyi.
Jos projektisi on vielä kesken, kerro myös, kuinka sen on tarkoitus edetä. Liitä raporttiin myös 3–5 kuvaa projektista.
Jos et palauta raporttia, säätiö ei myönnä sinulle uutta apurahaa. Raportti on tärkeä myös siksi, että se näkyy uudelle arvioijalle, kun haet uutta apurahaa. Uusi arvioija ei välttämättä tunne aiempia hakemuksiasi ja hankkeitasi. Siksi on tärkeää, että raportti on selkeä.
Hakuun liittyvät kysymykset
Voit kysyä neuvoa hakemukseen liittyvissä asioissa säätiön asiamieheltä Paula Arvakselta. Hänen puhelinnumeronsa on +358 44 586 6144 ja sähköpostiosoite on paula.arvas@patriciaseppalansaatio.fi.
Jos sinulla on tekniikkaan liittyviä ongelmia, saat neuvoja hakupalvelun teknisestä tuesta. Löydät yhteystiedot hakulomakkeesta.
Linkkejä
Pääset sähköiseen hakujärjestelmään tämän linkin kautta:
Linkki sähköiseen hakujärjestelmään
Löydät Patricia Seppälän säätiön tietosuojaselosteen tästä linkistä:
Tietosuojaseloste Patricia Seppälän säätiö 2024
