Apurahojen haku | Applying for grants

Kuva: Jussi Puikkonen.

HAKUOHJEET

Patricia Seppälän säätiö myöntää apurahoja kuvajournalismin, lehtikuvauksen ja dokumentoivan valokuvauksen projekteihin, kuvajournalismin kehittämiseen ja tutkimukseen, kuvajournalismin opiskeluun ja opetukseen sekä näyttelyihin ja kirjaprojekteihin. Myönnämme kuvaajille myös 2000 euron suuruisia työskentelyapurahoja, jotka on tarkoitettu omien projektien kehittelyyn ja edistämiseen sekä tutkivan journalismin apurahan kuvajournalisti-toimittaja-työparille. Lisäksi järjestämme kursseja. Tarkemmat tiedot alla.

Vuosina 2025–2027 emme myönnä apurahoja kuvien digitointiprojekteihin, vaan tuemme JOKAn, Journalistisen kuva-arkiston, digitointiprojekteja. Lisätietoja asiasta antaa säätiön asiamies.

Seuraavissa hakuohjeissa kerrotaan hakemuksen tekemisestä säätiön sähköisessä hakupalvelussa. Hakemuksen sisältöön liittyvissä asioissa voit kysyä neuvoa säätiön asiamieheltä Paula Arvakselta, puh. +358 44 586 6144, paula.arvas@patriciaseppalansaatio.fi. Teknisissä ongelmatilanteissa neuvoja antaa hakupalvelun tekninen tuki, jonka yhteystiedot löydät hakulomakkeesta. Lue nämä hakuohjeet, ennen kuin siirryt täyttämään hakulomaketta.

Hakuaika

Patricia Seppälän säätiön apurahojen hakuaika on tammikuu. Vuonna 2025 sähköinen hakulomake on auki 2.–31.1. Hakemukset lähetetään säätiölle sähköisen hakupalvelun kautta siten, että ne on tallennettu viimeisenä hakupäivänä 31.1. klo 23.59 mennessä Suomen aikaa. Tämän ajankohdan jälkeen saapuneita hakemuksia ei huomioida. Hae ajoissa, sillä haun viimeisinä tunteina palvelu voi ruuhkautua.

Sähköinen haku

Hakemus tehdään sähköisessä hakupalvelussa. Se on avoinna apurahojen hakuajan ja linkki sinne löytyy näiden ohjeiden alta.

Sähköisessä hakupalvelussa on kirjautumisohjeet. Kirjauduttuasi saat käyttäjätunnuksen, jolla pääset täyttämään hakulomakkeen. Valmis lomake lähetetään säätiölle sähköisesti hakupalvelun kautta. Lomaketta ei siis tarvitse tulostaa ja postittaa. Säätiö käsittelee hakemukset, jotka ovat saapuneet sille sähköisen hakujärjestelmän kautta apurahojen hakuaikana. Myöhästyneitä tai muulla tavalla lähetettyjä hakemuksia ei huomioida.

Yhdellä hakemuksella voi hakea vain yhtä apurahaa. Mikäli haet useammalle kuin yhdelle hankkeelle, niin jokaiselle hankkeelle tehdään oma hakemus.

Kun hakemus on lähetetty säätiön sähköiseen järjestelmään, saat siitä viestin omaan sähköpostiisi. Se on varmistus hakemuksen vastaanottamisesta.

Mihin voi hakea?

Dokumenttiprojektit
Dokumenttiprojektiapurahaa voi käyttää matkakuluihin, materiaalikuluihin ja työskentelyyn. Apurahaa voi hakea dokumenttiprojektin missä tahansa vaiheessa; sen käynnistämisvaiheessa, kuvausvaiheessa tai viimeistelyvaiheessa.

Kirjahankkeet
Apurahaa voi hakea kuvajournalistisen kirjaprojektin tekemiseen tai viimeistelyyn (työskentelyyn kirjaprojektin parissa), taittoon, painokuluihin tai kuvien oheen tulevan tekstin kirjoituspalkkioon.

Näyttelyt
Apurahaa voi hakea näyttelyn valmisteluun liittyviin työskentelykustannuksiin, näyttelyn materiaalikuluihin (kuten kuvien vedostamiseen ja ripustukseen tai oheismateriaaleihin) tai esimerkiksi näyttelytilan kuluihin.

Opinnot
Apurahaa voi hakea kuvajournalismin opintoihin, alan erikoiskursseihin tai työpajoihin. Sitä voi myös hakea opinnäytetöiden tekemiseen.

Muut hankkeet
Apurahaa voi hakea esim. dokumenttivalokuva-kokoelmien alustavaan järjestämiseen tai niihin liittyviin historiahankkeisiin. Varsinaisiin digitointiprojekteihin emme myönnä apurahaa. Olemme ohjanneet digitointituen Journalistisen kuva-arkiston käyttöön.

Tutkivan journalismin apuraha kuvajournalisti-toimittaja-työparille (10 000 €). Apuraha myönnetään kuvajournalisti-toimittaja-työparille tutkivan journalismin projektiin tai hankkeeseen. Tarkoituksena on tukea vasta kehittelyssä tai jo työn alla olevaa hanketta, joka tuottaa uutta tietoa tai uusia näkökulmia, ja jossa sekä teksti että kuvat ovat yhtä tärkeitä. Julkaisulla ei tarvitse vielä olla sovittua julkaisualustaa, mutta projektin tavoitteena on tuottaa mediassa julkaistava kokonaisuus.

Työskentelyapuraha
Apurahaa voi hakea uuden hankkeen ideointiin ja suunnitteluun tai esimerkiksi usean keskenolevan hankkeen eteenpäin viemiseen. Apuraha on tarkoitettu työskentelykulujen kattamiseen.

Kuka voi hakea?

Apurahoja voivat hakea kuvajournalismin ja dokumentoivan valokuvauksen aloilla toimivat yksityishenkilöt, työryhmät ja yhteisöt. Työryhmät ja yhteisöt ilmoittavat hakulomakkeessa yhteyshenkilönä toimivan nimen ja yhteystiedot.

Apurahaa ei voi hakea toisen henkilön puolesta. Jos olet hakemassa apurahaa, mutta et jostakin syystä voi itse täyttää sähköistä hakemusta, ota yhteyttä asiamieheen.

Apurahoja ei myönnetä takautuvasti, jo toteutuneisiin hankkeisiin, eikä tapauksissa, joissa hakija ei ole esittänyt säätiölle selvitystä aiemmin saamastaan apurahasta.

Liitteet

Hakulomakkeeseen liitetään työsuunnitelma ja ansioluettelo. Nämä tulee liittää hakemukseen PDF-muodossa. Työsuunnitelmasta on käytävä ilmi aikataulu, kustannusarvio ja selvitys kokonaisrahoituksesta. Tee työsuunnitelma harkiten ja tarkista, että se kertoo olennaiset asiat selvästi ja ymmärrettävästi.

Hakemukseen liitetään myös sähköisesti työnäytteet eli valokuvat, 5–10 kuvaa per hakemus. Valokuvien tallennusmuoto on JPG ja kuvan koko voi olla maksimissaan 4 megatavua. Hakiessasi apurahaa kirjaprojektille, älä liitä hakemukseen kirjan mahdollista taittoversiota, vaan vain pyydetyt kuvanäytteet.

Kaikki työnäytteet liitetään hakemukseen ja toimitetaan säätiölle sähköisessä muodossa.

Suosittelijat

Hakemukseen voi liittää suosittelijan tiedot: nimi, organisaatio, puhelinnumero ja sähköposti. Lausuntoja pyydetään tarvittaessa.

Säätiön kurssit

Mikäli olet kiinnostunut hakemaan säätiön järjestämälle kurssille, täytä kurssista oma hakemuslomake ja tallenna ne järjestelmään. Liitä myös kurssihakemukseen kuvanäytteet, ansioluettelosi ja kerro lomakkeen kohdassa ”Apurahan käyttötarkoitus lyhyesti ja yleistajuisesti” kokemuksestasi ja miksi sinun olisi tärkeää päästä mukaan kurssille. Kurssin osallistujat valitaan heti hakuajan päätyttyä ja heille ilmoitetaan asiasta sähköpostitse. Vuonna 2025 järjestämme Heidi Piiroisen vetämän työpajan.

Heidi Piiroisen työpaja teemalla Nuoret

Elämme epävarmuuden aikaa, jossa Euroopassa ja sen lähiympäristössä soditaan. Ilmastonmuutos vaikuttaa meihin kaikkiin. Pandemia-aika rikkoi nuorten arjen rutiinit ja lisäsi ruutuaikaa. Digitalisaatio ja somen asettamat vaatimukset ovat hurjia; jokaisen pitäisi olla paras ja kiinnostavin versio itsestään. Nuoret pohtivat myös mistä irtoaa opiskelupaikka tai työpaikka, ja mitä töitä tulevaisuudessa tehdään. Toisaalta nuorilla on aiempia sukupolvia paremmat taidot sanoittaa vaikeitakin asioita, puhua mielenterveydestä ja peloista. Nuorilla on myös rohkeutta tuoda itsensä esiin. Mitkä asiat toimivat pelkojen ja epävarmuuden vastavoimana? Kuinka nuoret voivat ja miten he näkevät itsensä ja maailman ympärillään?

Kuvajournalisti: mikäli olet pyöritellyt näitä aiheita mielessäsi tai työssäsi, hae mukaan Heidi Piiroisen vetämään työpajaan. Se sisältää viisi tapaamista vuonna 2025 (klo 10-16 pe 21.3.2025, 25.4.2025, 23.5.2025, 5.9.2025 ja 7.11.2025). Tapaamiset järjestetään Helsingin keskustassa. Työpajaan otetaan mukaan kahdeksan henkeä ja se pidetään suomeksi.

Heidi Piiroinen on työskennellyt 20 vuotta monipuolisesti kuvajournalismin parissa ideoiden ja toteuttaen reportaaseja sekä kotimaassa että ulkomailla. Piiroinen työskenteli Helsingin Sanomien lehtikuvaajana 2006–2/2022. Piiroisen yhdessä kirjailija Kimmo Oksasen kanssa tekemä kirja Ohikuljetut – erään kerjäläisperheen tarina sai Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon 2019. Piiroiselle myönnettiin Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto vuonna 2020. Vuodesta 2022 Piiroinen on työskennellyt freelance-valokuvaajana ja taiteilijana.

Hakemusten käsittely säätiössä ja apurahapäätökset

Apurahahakemukset käsitellään ja arvioidaan helmi-maaliskuun aikana. Apurahapäätökset ilmoitetaan kaikille hakijoille henkilökohtaisesti sähköpostitse maalis-huhtikuussa. Apurahan saajien nimet julkistetaan säätiön kotisivuilla viimeistään huhtikuussa.

Hakemukset käsitellään säätiössä luottamuksellisesti. Päätöksenteossa noudatetaan hyvää säätiötapaa. Yksittäisiä apurahapäätöksiä ei perustella, mikä on normaali käytäntö kaikissa säätiöissä.

Säätiö saa vuosittain huomattavasti enemmän hyviä hakemuksia kuin sillä on jaettavaa. Sen vuoksi kaikkien hyvienkään hakemusten perusteella ei voida myöntää apurahaa.

Apurahan saajan raportointivelvollisuus

Jokainen myönteisen apurahapäätöksen saaja on velvoitettu raportoimaan apurahan käytöstä seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä. Raportti lähetetään sähköisen hakupalvelun kautta. Raportin tulee olla sellainen, että sitä voi vapaasti käyttää säätiön viestinnässä.  Säätiö viestii apurahan saajien projekteista omilla verkkosivuillaan, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Miksi ja millainen loppuraportti?

Ilman apurahan käytöstä jätettyä loppuraporttia, säätiö ei myönnä uutta apurahaa. Loppuraportti on merkityksellinen myös siksi, että se näkyy aina uuden hakemuksen yhteydessä uuden hakemuksen arvioijalle. Arvioija ei välttämättä tunne aiempia hakemuksia eikä hankkeita. Siksi on tärkeää, että loppuraportti on selkeä.

Kerro raportissa, minkä nimiseen hankkeeseen ja milloin sait apurahan; kuinka käytit apurahan ja mitä sen avulla syntyi. Mikäli projektisi on vielä kesken, kerro kuinka olet suunnitellut sen etenevän. Liitä raporttiin myös muutamia kuvanäytteitä projektista (3–5 kpl).

Linkki sähköiseen hakujärjestelmään